1.8.11

Τεμαχίζοντας την Εϊμι...


Του Κοσμά Βίδου

«Η οικογένειά μας είναι συντετριμμένη από τον χαμό της Εϊμι, μιας υπέροχης κόρης, αδελφής, ανιψιάς. Αφήνει ένα τεράστιο κενό στη ζωή μας. Θα συγκεντρωθούμε για να τιμήσουμε τη μνήμη της και θα εκτιμούσαμε αν... μας επιτρεπόταν κάποια ιδιωτικότητα,αν μας αφήνατε “χώρο” αυτές τις τραγικές ώρες»: με την ανακοίνωσή τους οι γονείς της Εϊμι Γουάινχαουζ ζητούσαν το αυτονόητο. Σεβασμό για τη νεκρή τους. Πόσο εφικτό όμως είναι αυτό όταν ο θάνατος, η είδηση του οποίου πάγωσε το προπερασμένο Σάββατο εκατομμύρια ανθρώπων σε όλον τον κόσμο, αφορά μια από τις πιο δημοφιλείς τα τελευταία πέντε χρόνια τραγουδίστριες; Πόσο είναι διατεθειμένα τα πλήθη των θαυμαστών, και τα ΜΜΕ που βρίσκονται δίπλα τους καταγράφοντας την ιστορία της σύγχρονης ποπ, να επιτρέψουν στους λίγους (ακόμα και αν αυτοί είναι οι άνθρωποι που την έφεραν στη ζωή) να βάλουν αποκλειστικά και μόνο τους δικούς τους όρους στο παιχνίδι; Οταν το είδωλο ανήκε στους πολλούς; Γιατί εδώ δεν μιλάμε για άλλη μία κοπέλα που παγιδευμένη στους εφιάλτες της έχασε τον έλεγχο της ζωής της και οδηγήθηκε στην πιο δραματική συντριβή, εδώ μιλάμε για τη σταρ που με την ιδιαίτερη φωνή της μιλούσε στις ψυχές των ανθρώπων, ακόμη και αν τους έστελνε «Βack to black», ακόμη και αν επέμενε να τους προειδοποιεί «Υou know Ι΄m no good». Στις ψυχές όλων εκείνων που τώρα πενθούν, ρουφώντας την ίδια στιγμή μέσα από τα τηλεοπτικά ρεπορτάζ, τις σελίδες των εφημερίδων και των περιοδικών και τις αναρτήσεις στο Ιnternet κάθε (ενοχλητική, θλιβερή, άθλια...) λεπτομέρεια της σύντομης ζωής της.

Τα ΜΜΕ που την είχαν ανεβάσει στα ουράνια αποθεώνοντάς την για τα μουσικά ταλέντα της, της είχαν την ίδια στιγμή φερθεί με σκληρότητα, ακόμη και με αγένεια, παρακολουθώντας την επίμονα στις περισσότερες πάμπολλες αδύναμες στιγμές της, καυτηριάζοντάς τες με άρθρα-κόλαφους για μια σταρ άσωτη που αντί να λάμπει στα στούντιο και στις αίθουσες συναυλιών ταξίδευε από κραιπάλη σε κραιπάλη. Και εκείνη έκανε ό,τι μπορούσε για να τους δώσει άφθονο υλικό για ειρωνικά και απαξιωτικά σχόλια: με τις κωμικοτραγικές εμφανίσεις της, τότε που μαστουρωμένη και μεθυσμένη... μετρούσε τις πλάκες στα πεζοδρόμια του Λονδίνου. Οι δημοσιογράφοι είχαν προαναγγείλει τον θάνατό της με άρθρα που κατακεραύνωναν τις αυτοκτονικές επιλογές της στην προσωπική της ζωή, φιλοξενώντας δηλώσεις των δικών της οι οποίοι, ήταν εμφανές, απλώς περίμεναν (όπως και όλοι οι υπόλοιποι) να συμβεί το μοιραίο. Οι δημοσιογράφοι και οι κάμερες ήταν εκεί, και στην προ εβδομάδων τελευταία της συναυλία στη Σερβία, για να ρίξουν (εν αγνοία τους) αυλαία στην καλλιτεχνική της δραστηριότητα: δείχνοντάς την εμφανώς ζαλισμένη από τις ουσίες, αμήχανη και βαθύτατα δυστυχισμένη, να παραπατάει πάνω στη σκηνή, ενώ από κάτω το κοινό την αποδοκίμαζε για την απροθυμία/αδυναμία της να επιβεβαιώσει το μέγεθος του μύθου της.

Εκείνη, με όλα αυτά, το μόνο που επιβεβαίωνε ήταν η αδύναμη ιδιοσυγκρασία της, η ανεπάρκειά της να διαχειριστεί τη δημόσια εικόνα που της έχτισαν μάνατζερ και εταιρείες. Τη δημόσια εικόνα που τηλεόραση, Τύπος και Ιnternet τη μία αποθέωναν και την άλλη καταβαράθρωναν, συνεχίζοντας το παιχνίδι. Γιατί ένα παιχνίδι ήταν όλο αυτό. Μόνο που η Εϊμι το πήρε πολύ στα σοβαρά, δεν μπόρεσε να βάλει όρια. Και αν η οικογένειά της προσπαθεί να βάλει τα όρια, τώρα είναι αργά: το κορίτσι με τη μεγάλη φωνή και τη μεγάλη (είπαν) καρδιά, ακίνητο και παγωμένο, τυλιγμένο στο παντοτινό σκοτάδι, είναι ανυπεράσπιστο περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Και τα ΜΜΕ μπορούν να εξακολουθήσουν να ανασκάπτουν τη δημόσια εικόνα του, φέρνοντας στην επιφάνεια σκελετούς και ερείπια...

Η κατάθεση του Αντερς Μπρέιβικ, του άνδρα που αιματοκύλισε τη Νορβηγία, στη Δικαιοσύνη δεν είχε ξεκινήσει, η Αστυνομία της χώρας δεν είχε καταλήξει σε κανένα συμπέρασμα, οι γιατροί που τον παρακολουθούσαν δεν είχαν μιλήσει... Και όμως, ορισμένοι έλληνες ψυχίατροι και ψυχολόγοι είχαν πιάσει στασίδι σε δελτία ειδήσεων και ενημερωτικές εκπομπές για να αναλύσουν τον χαρακτήρα του, να εξηγήσουν τις πράξεις του, να δώσουν απαντήσεις σε ένα θέμα που δεν γνώριζαν. Δίχως να έχουν επίγνωση ότι οι επιπόλαιες εμφανίσεις τους μπορεί να τους φέρνουν δυο-τρεις πελάτες παραπάνω αλλά βλάπτουν την επαγγελματική τους αξιοπιστία...
on air (BHMA)

Δεν υπάρχουν σχόλια: